Custode al unui discurs şablonard

“Custode al unui discurs”, aceasta e definiţia dată de Terry Eagleton teoreticianului literaturii, criticului, profesorului… Nu furnizor al unei doctrine, hermeneut sau măcar lector ingrat, ci vanitos, şablonard promotor al normelor de ordonare a operelor şi cuvintelor.terry-eagleton

Dacă “aparenta sa generozitate [a criticii] la nivelul semnificatului este egalată numai de intoleranţa la nivelul semnificantului”(232), aceasta înseamnă pentru Eagleton acumularea unei puteri nu lipsite de ameninţări. Extinderea nelimitată a discursului critic, sugerând posibilitatea substituirii şi chiar a arbitrariului a generat necesitatea protecţiei prin rigoare şi prin alte câteva ingrediente fatale :

“Ea [critica] a crezut că, dacă adaugă un strop judicios de analiză istorică sau dacă înghite o doză de structuralism care nu dă dependenţă dincolo, ar putea exploata aceste abordări altfel străine ei, pentru a-şi prelungi propriul capital spiritual pe cale de dispariţie. Cu toate acestea, situaţia s-a răsturnat acum. Căci nu te poţi angaja într-o analiză istorică a literaturii fără să recunoşti  faptul că literatura însăşi este o invenţie istorică de dată recentă; nu poţi opera cu instrumente structuraliste asupra Paradisului pierdut fără să recunoşti că exact aceleaşi instrumente pot fi folosite şi pentru Daily Mirror. Critica se poate susţine astfel numai cu riscul de a-şi pierde obiectul definitoriu; are alternativa de neinvidiat de a-l sugruma şi sufoca. Dacă teoria literară îşi împinge prea departe propriile implicaţii, atunci îşi demonstrează singură inexistenţa. Aş sugera că acesta este cel mai bun lucru pe care ea îl poate face “(233-234).

Conştientizarea caracterului iluzoriu şi recuperarea unor  “concepte valoroase” (situate de autor la confluenţa dintre retorica tradiţională şi deconstructivism, feminism, structuralism ş.a.), propuse de Eagleton, reprezintă o salvare la fel de discutabilă. În primul rând, golurile conceptuale ale diverselor teorii sunt pradă unei critici facile, din moment ce ele îşi semnalează prezenţa ca fundamente ale altor teorii care-şi propun să analizeze exact teritoriile eludate de primele. Analiza comparativă devine astfel o banală suprapunere de problematici, din perspectiva unui prezent care consideră că a extenuat filonul teoretic.

Recuperarea selectivă pune şi ea problema ghiveciului conceptual, a competenţei parţiale, confuze, dar şi a transformării obiectului literar (la fel de iluzoriu !) în maşinărie construită exclusiv pentru a fi demontată simultan, din direcţii opuse, cu efectul trivial al înşiruirii de piese pe caldarâm.

Reclame

6 gânduri despre „Custode al unui discurs şablonard

  1. Hehe, Eagleton imi place de nu am cuvinte:) Desi e f. arogant si…british, baiatul are idei misto.

    Si da, are talentul de a scandaliza:)

  2. Asa e, Elfule, chiar ii place sa scandalizeze, nu e prezentare cumintica de scoli si curente teoretice. Asta mi-a placut si mie, doar ca m-am saturat de amestecurile marxisto-feministo- deconstructivisto-etc, de reciclari, amestecuri, interdisciplinaritati amatoristice si alte grozavii.Poate ne spui cum e in field-ul dumitale, o fi mai ordonata treaba.

    Chiar daca era moderare, elfii, inorogii s.a. au intrare libera.

  3. Da, interesanta recenzia lui Fish si felul in care incearca sa motiveze tonul furibund al lui Eagleton la adresa celor care inca mai cred in sinonimia religie-superstitie.
    Asta chiar mi-a placut :“If ever there was a pious myth and a piece of credulous superstition, it is the liberal-rationalist belief that, a few hiccups apart, we are all steadily en route to a finer world.”
    Multumesc pentru link 🙂

  4. Eagleton se auto-numeste, daca nu ma insel, ‘catolic de stanga’. Un must read este rebuttal-ul lui la Dawkins. Nu e teorie literara, dar iti faci idee despre individ.
    Vezi ca am pe blog, printre mai vechi, o scurta nota despre cartea lui „The meaning of life”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s